Det har blitt avdekket at NRK bryter tekstreklameplakaten iforhold til programmet Mestrenes mester. Deltakerne har utstyr fra Nike fra topp til tå uten at det opplyses at programmet sponses av Nike.
Produktplassering har alltid vært omdiskutert , men uten tvil svært effektivt sett fra næringslivet sin side. Det viser seg ofte at folk uten å tenke over det velger klær som man har sett kjendiser gå i. Det er ekstra ille at det er NRK som bryter dette som jo ikke skal være en reklamekanal
Tekstreklameplakaten:
http://presse.no/Pressens_Faglige_Utvalg_PFU/Tekstreklameplakaten/
Noen vil si at man fritt skal kunne gjøre hva man vil i ytringsfrihetens navn, men det er altså grunner til at Vær varsom plakaten og tekstreklameplakaten finnes - som jo faktisk begrenser friheten til avisene på mange måter.
VG3: gjere greie for sentrale lover og føresegner som gjeld opphavsrett, personvern og ytringsfridom
VG2: forklare kva som ligg i omgrepet pressa sin sjølvjustis, og diskutere konsekvensar av brot på presseetiske normer
mandag 2. februar 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar