onsdag 1. april 2009

Spennede diskusjon om hvordan går det med papir avisene

Det hele begynte med artikkelen på http://www.journalisten.no/story/57202 . Det viser seg altså at journalistutdanningen ikke fokuserer særlig på nettet. Siden jeg har jobbet med en ungdomsavis på nett ( www.nettavis.net ) nå i 8 år så ble jeg såpass provosert at jeg skrev følgende kommentar som jeg synes jeg vil ta med på denne bloggen.

Læreplanmål : Vg3 : Om hvordan medienes utvikling påvikrer journalistikken

Ingen snakker om multi- medier med lyd , bilder video og interak
Skrevet av Ragnvald Holst-Larsen, 27 mars, 2009 - 08:53

Det virker i denne debatten som om nettavis kun er tekst. De som i dag tar utdannelse for å jobbe i morgendagens medier må sannsynligvis beherske mye mer enn bare å skrive.http://nrkbeta.no/ og http://www.aftenposten.no/spesial/ viser noe av hva som kommer til å være hverdagen i de mediene som overlever krisene fremover.
Jeg tror at man trenger å fokusere mye mer på alle mulighetene som ligger i nettmediet istedenfor å surve over at folk forlater papiravisen. De unge som idag vokser opp kommer ikke til å ha et forhold til at det er noe speiselt med å holde papir i hånden - til kaffen - eller i stua på kvelden som mange "eldre" liker . ( Jeg sitter jo her i stua nå med bærbar pc - og det tror jeg er vanlig for mange allerede)

De nye ipodene og de bittesmå pc'ene viser at man etterhvert gjerne tar frem informasjon på en elektronisk dings. Det varer nok ikke lenge før vi kan få alt opp på brillene våre heller - da kan vi se det i ekte 3d og klikke rundt med fingrene våre og løfte på de nyhetene vi vil se litt mer på.
Har også dere glemt at papir er miljøfiendlig - og de som om 20 år er godt voksne vil ikke lengre akseptere at miljøet skal ødelegges av masse papir.

Jeg tror man virkelig må skjerpe seg på steder som underviser journalister og se på fremtiden på en realistisk måte. I tillegg til å kunne masse om fortellerkunst / dramaturgi for å lage spennende videosmåsnutter på 3 min som man typisk kan tenke seg å se på på en ipod - så bør også studentene forstå hvordan en spennende nyhets sak kan legges ut med mulighet for å trykke rundt på grafiske oversikter og samtidig med mulighet for å høre hva kildene sa til deg som journalist. For om noen få år så vil lyden du tok under intervjuet ligge som vedlegg til artikkelen.

Var det noen som tenkte nå at dette er bare tull - vi skal jo også fremover ha journalister som lager lange artikler og graver dypt og avslører alvorlige ting ?

JO - men de har ikke noe papir som det blir trykket på - så de må tilpasse stoffet slik at det blir like spennende å finne ut av det ( ikke kall det lese det) for enten så hører man på det, ellers så ser man en video, ellers så er saken satt opp som enslags avansert feature - bare at bak hver av bildene så finnes det levende personer som man kan snakke med -live. ( som i de gammeldagse nettmøtene vi holder på med nå).

Jeg gleder meg til min 6 åring om 30 år er som meg. Da skal jeg som snart 70 åring sitte å humre i en stol å si- hva var det jeg sa - mens jeg på min bittelille ipod lignende sak ser et hologram av denne gamle kommentaren...

Så på Eidsvoll VGS sitt programfag Media og Informasjonskunnskap blir 17 og 18 åringer trent i alt fra å skrive artikler, lage radio og redigere film... for det tror jeg jammen de få tøffingene som skal jobbe videre som mediamennesker må se å lære seg alt sammen med en gang....
for om man ikke teknisk behersker alt dette - så må en god journalist vite om alt dette og forstå mulighetene- og så må de ha et godt nettverk med fagfolk som kan hjelpe dem å "vise frem" storyen som de har gravd frem på denne avanserte måten.

DA blir det ikke den ensidige forskjellen at tekst i avis er lang og tekst på nett er kort.....
Vi kan bare glede oss....

Ingen kommentarer: